fredag 6. februar 2009

Min feilsøkingsmanual BMW
















Har du ujevn tomgang, høyt forbruk, oljeforbruk, kjølevæskeforbruk eller ande feil, her er mine feilsøkingstips.
Bruker bilen olje?
Kjør i en lang nedoverbakkei 5. gir, la bilen bremse på motoren så lenge som mulig. Gi så full gass. Kommer det blågrå røyk ut av eksosen? Da er det skraperingene/stempelring(er) som er gåene.
Hvis ikke: Kjør bilen hjem, stopp motoren og la den stå en time. Start opp igjen og følg med på eksosen. Kommer det røyk under oppstart? Da er det ventiltetningene.
Prøv å fyll på en flaske OMEGA 917 i olja(gjennom peilehullet) Det kan hjelpe.
Forsvinner det kjølevann?
-Lekker det under bilen? -finn lekkasjen(vannpumpa, termostathuset)
-Er det trykk i kjølesystemet (bobler det av ekspansjonstanken?) Gåen toppakning el. sprekt topp)
-
Bruker den mye bensin? Sjekk bildene over, lambda, LMM, osv.
På nyere motorer enn m40 er det luftMASSE-måler, ikke muftmengde. Forskjellen på disse er at luftmengdemåleren har et spjeld med dreibar motstand som åpner mer og mer etter hvor mye luft motoren drar inn.
Luftmassemåleren har en varm tråd (HotWire) inni som blir avkjølt etter hvor mye luft som strømmer forbi den.
Skal du sjekke denne må du kjøre motoren litt, slå av tenningen og se inn i luftmassemåleren (ta vekk luftfilterboksen). 4 sekunder etter at motor er stoppet skal det gløde kort opp inni måleren. Gjør det det er den trolig i orden. Gjør det ikke det må du kjøpe ny.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar